Kodus töötamine on viimasel ajal väga populaarne trend, kuid ettevõtjate seas tekitab see sageli küsimust, et kuidas jagada ja hüvitada kodukontori kulusi, selliselt, et see hilisemalt endaga maksuriske ja muid probleeme kaasa ei tooks. Selleks tuleks endale esmalt selgeks teha, et millised on kodukontori kulud ning sellega kaasnevad riskid. Kõigest sellest ja veidi enamast antud artikkel sisaldab.
Millised on kodukontori kulud?
Kodukontori kulusi jagama hakates tuleks eelkõige lähtuda ettevõtte tegevusest ja mõelda, millised oleksid kulutused kui sa teeksid tööd ettevõtte kontoris. Näiteks kõik kulutused mis on vajalikud ettevõtte alustamiseks, ettevõtluseks, arendamiseks jne on ettevõttega seotud. Samas tuleks siis aga silmas pidada, et näiteks kui tegemist on majutusteenust pakkuva ettevõttega siis on voodite soetamine ettevõtlusega seotud kui aga pakud raamatupidamisteenust siis läheb see päris kindlasti maksustamisele erisoodustusega, kuna see on juba isiklik hüve.
Kommunaalkulud nagu elekter, vesi ja üür on proportisonaalselt jagatavad. Mõistlik oleks see jagamine teha kohe alguses endale näiteks excelis valmis ning iga kuu vastavalt ära jagada. Siis ei pea hakkama tulevikus kui Maksuamet sinu vastu huvi tunneb seda otsast peale välja mõtlema ning sul on ainult tõestamise kohustus.
Töökoht koos kontoritarvete ja kontorimasinatega on ettevõte kulu. Kodukontori kulude jagamisel aga ülejäänud kabineti inventuuri osas nagu pehme mööbel, tekstiilid, sanitaarremont, lilled jne tuleks lähtuda proportsioonist, kui palju seda kabinetti kasutatakse ka eraotstarbeks.
Milline on kodukontori kulude proportsioon?
Kodukontori kulude proportsiooni kindlaks tegemiseks tuleks ära määrata kui suur osa kinnisvarast on ettevõtlusega seotud. Näiteks kui 100m2 suurusest majast on 20m2 suurune osa ettevõtluseks siis võib umbes 20% kuludest lugeda ettevõtlusega seotuks ning firma kuludesse kanda.
Pane aga kindlasti tähele, et kõik kodukontori kulutused mis on seotud ettevõtlusega peavad olema tõestatud dokumentidega. Tähelepanu tuleks samuti pöörata iga arve erinevale kulureale, näiteks telefoni- ja interneti arvel võiks ehk interneti proportsioon suurem olla ettevõtluseks ning kas TV on üldse sinu ettevõtlusega seotud. Täpne arvestus annab ka Maksuametile ilmselgelt signaali, et kõik kodukontori kulutused on hoolikalt läbi mõeldud ning endal vähem selgitamist.
Kodukontori kulude vormistamine
- Kodukontori kulutused võib ettevõte proportsionaalselt otse tasuda, kuid see oleks liiga tülikas hankijale, kes peab kahest allikast arvete tasumisi märkima.
- Teine võimalus on sõlmida tasuta kasutamise leping, kus märgitakse, millised kulud ning millise proportsiooniga kompenseeritakse. Selle alusel teeb rendile andja kord kuus hüvitise nõude vastavalt eelnevalt märgitud proportsioonile. Lisatud tšekkide ja arvetele tuleks kindlasti peale märkida proportsioon ja ettevõtte kontaktid (nimi, aadress).
Mida tuleb tähele panna lepingu sõlmimisel?
- Tasuta kasutamise leping – tegemist on ainult kulude kompenseerimisega ning see ei too rentijale kaasa maksustatavat tulu
- Üürileping – kui soovitakse lisaks kulude kompenseerimisele küsida üüri siis peab ettevõte üürisumma pealt kinni pidama tulumaksu ja selle riigile ära maksma ning üürile andja saab kokkulepitud summast 20% vähem kätte. Üürilepingu näidist vaata siit
Käibemaksu arvestus kodukontori kulutustelt
Arvestada tuleb käibemaksu seadusest tulenevat nõuet, et käibemaksu saab maha arvata ainult ettevõtte nimele väljastatud arvetelt. Seega kui telefoni ja interneti arved on vormistatud üürile andjale siis nendel arvetelt käibemaksu tagasi küsida ei saa. Samuti kõikide teiste kommunaalidega seotud arved (vesi, elekter jne) Siin kohal võiks siis läbi mõelda, et ehk vormistada lepingud hoopis ettevõtte nimele, kuid sageli on äripaketid kallimad kui eraisikule koos käibemaksuga. See siis mõtlemise koht😊
Üürile andja maksuriskid
- Korteri müümine – kui plaanite kinnisvara müüma hakata siis kindlasti tuleks vähemalt aasta kuni kolm enne müüki korteri kasutamine ettevõtluseks lõpetada.
- Laenuintresside tulumaksuvabastus – juhul kui on kinnisvara soetatud laenuga siis kas ikka on õigus tagasi saada intressi?
Mõlemad eelpool nimetatud punktid on kehtivad juhul kui tegemist on peamise elukohaga.
Kokkuvõtteks kodukontori kulude artiklis käsitlesime teemasi
- Millised on kodukontori kulud?
- Kuidas jagada kodukontori kulusi?
- Kuidas vormistada kodukontori kulusi?
- Kodukontori kulude erinevad lepingu vormid.
- Käibemaksu arvestus kuludokumentidelt
- Üürile andja maksuriskid.
Kui tunned, et teema sind puudutab ja soovid rohkem infot või abi kodukontori kulude jagamisel siis võta julgelt ühendust ly@sisi.ee või helista telefonil +372 50 888 38